A Kádár-korszak egy fiatalember szemével

hossz: 00:35:00

Tárgy: Mindennapi élet

Interjú rövid leírása: 0:00 családi háttér, gyermekkor 1:59 a családi emlékeket mondja el a Horthy-rendszerről 3:43 1945-ben a nincstelenek megsegítését és az oktatási változtatásokat tartotta a legfontosabbnak 4:43 a Kádár-rendszerben élték a mindennapjaikat, nem érzett semmilyen komolyabb politikai nyomást, az olajár-robbanást érezték meg először 8:10 a szülei a hetvenes években maszekoltak, mesél az oktatási lehetőségeiről 14:00 beszél a szórakozási lehetőségekről 16:07 ismét szóba kerül a korabeli iskola 18:33 katonai főiskolára járt, felidézi ezt az időszakot, nem ért egyet a hadsereg rendszerváltozás utáni szétverésével 22:00 a rendszerváltás alatt szerzett tapasztalatairól mesél 27:22 a Kádár-rendszer történelemoktatásáról beszélgetnek, ami elsősorban tanárfüggő volt 29:58 a maszekolást idézi fel 31:00 a magyar őstörténetre a Habsburgok óta nem lehetnek büszkék a fiatalok

Említett időszakok, témák:
8. Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltozásig
8.1. A Kádár-korszak válságjelenségeiről
8.2. A rendszerváltozást megelőző időszak politikai változásairól, mozgásairól
8.3. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
8.4. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
8.5. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
8.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
8.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
8.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
8.9. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról (úttörőmozgalom, KISZ, Munkásőrség, egyházi szervezetek, ellenzéki csoportok, „alternatív” mozgalmak)
8.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól
9. A rendszerváltozás és az azóta eltelt időszak
9.1. A rendszerváltozás közvetlen és közvetett hatásairól
9.2. Ellenzéki mozgalmakról és tevékenységükről, a kibontakozó többpártrendszerről
9.3. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
9.4. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
9.5. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
9.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
9.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
9.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásiról
9.9. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról
9.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól, a vallási élet újraéledéséről

Interjúalany: N. L., 1962, Miskolc

Interjúalany foglalkozása: BM nyugdíjas (Fegyveres testületek)

Felvétel időpontja: 2011. March 10.

Felvétel helyszíne: Miskolc

Feltöltötte: Zrinyiilona

Interjút készítő iskola: Zrínyi Ilona Gimnázium