A magyartanárnők emlékei

hossz: 00:41:00

Tárgy: Rendszerváltás

Interjú rövid leírása: Az interjúalany beszél boldog gyermekkoráról, az úttörőmozgalomról és annak a gyermekekre gyakorolt pozitív hatásáról (0:48). Szól arról, hogy többször jelentkezett a pécsi testnevelési főiskolára, de nem vették fel, így tanárképző főiskolára ment (5:10). Később a magyar szakot is elvégezte, s az irodalomtanításban nagy sikereket ért el a szakmunkástanulók körében is (8:00). Beszél arról, miként került a Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziumba (12:48), illetve arról, hogy mi változott a tananyagban tanári pályafutása során a tananyagban, például az orosz nyelvvel kapcsolatban (13:10). Szól a gimnázium kihívásairól (14:40), majd a Kádár-rendszer nagyobb anyagi és erkölcsi megbecsüléséről (16:25). Beszél arról, mi változott a rendszerváltással, mi tűnt el, és mi maradt ugyanúgy. A mozgalmi élet felszámolódott, de a tanárok nem változtak (20:10). Szól arról, hogy a hetvenes években hogyan alakult ki a helyi KISZ szervezet (23:20), majd arról, hogy milyen nagy esemény volt, mikor Csurgót várossá nyilvánították (24:05). Szól a kommunista propaganda és a hitélet konfliktusáról, például arról, hogy titokban kellett egyházi esküvőt tartania, valamint a felvételi során gyakorolt kontraszelekcióról (26:28). Végül családjáról és az anyaságról szól (30:00).

Említett időszakok, témák:
5. Az 1953-tól 1956-ig terjedő időszak
5.3. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
7. A „kádári” megtorlás és politikai konszolidáció időszaka (1956 végétől 1963-ig)
7.4. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
7.7. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
7.8. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
7.10. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról
7.11. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól, sporttevékenységről és a vallási életről
8. Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltozásig
8.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
8.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
8.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól
9. A rendszerváltozás és az azóta eltelt időszak
9.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
9.9. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról

Interjúalany: Nagy Béláné, 1952, Csurgó

Interjúalany foglalkozása: Oktatás

Felvétel időpontja: 2011. March 3.

Feltöltötte: kovacs.gyula

Interjút készítő iskola: Csokonai Vitéz Mihály Református Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium