A rendszerváltás gyermekszemmel

hossz: 00:31:00

Tárgy: Hétköznapi szocializmus, Rendszerváltás, Mindennapi élet, Ünnepély, Kultúra

Interjú rövid leírása: Az interjúalany elmeséli, hogy az 1980-as években fiatalként hogyan töltötték mindennapjaikat, milyen kulturális javakat fogyasztottak, milyenek voltak az ifjúsági mozgalmak, milyen ünnepeket ültek meg és hogyan. 0:25--születés, iskola, iskolai úttörő és kisdobos élet; 3:10--milyenek voltak az úttörőtáborok, milyen programok voltak, mivel töltötték el az idejüket; 6:35--mire emlékszik és mire nem az 1980-as évek eseményeiből, milyen hírek voltak a híradóban; 9:4--milyen újságokat olvastak, milyen meséket néztek, hogyan jelezték a képregényújságok a rendszer végét; 10:24--milyen filmeket néztek, hogyan tudták először megnézni a nyugati filmeket, milyen filmek mentek a moziban, milyen változásokat lehetett tapasztalni az 1980-as ifjúsági filmekben az 1970-es évek ifjúsági filmjeihez képest, hogyan jelezték a filmek a rendszer szétesését; 15:25--milyen hatást gyakorolt rájuk a beat-kultúra, hogyan tükröződött a zenében a rendszerkritika; 17:13--hogyan jutott ki külföldre a Kádár-rendszer alatt; 17:55--hogyan élte meg a rendszerváltozást; 19:19--mit tanultak az iskolában a II. világháborúról, 1956-ról, milyen történetek voltak a családban a rendszer korábbi időszakairól; 21:55--milyen tárgyi emlékei vannak a XX. század második feléből; 22:45--mennyire voltak hatással az életére az úttörőpontok; 25:15--milyen verseket kellett megtanulniuk; 27:2--milyen ünnepeket tartottak meg

Említett időszakok, témák:
8. Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltozásig
8.1. A Kádár-korszak válságjelenségeiről
8.3. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
8.4. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
8.5. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
8.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
8.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
8.9. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról (úttörőmozgalom, KISZ, Munkásőrség, egyházi szervezetek, ellenzéki csoportok, „alternatív” mozgalmak)
8.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól
9. A rendszerváltozás és az azóta eltelt időszak
9.1. A rendszerváltozás közvetlen és közvetett hatásairól
9.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
9.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásiról
9.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól, a vallási élet újraéledéséről

Interjúalany: Peresztegi Nagy Róbert, 1977, Székesfehérvár

Interjúalany foglalkozása: Oktatás

Felvétel időpontja: 2010. October 1.

Felvétel helyszíne: Székesfehérvár

Feltöltötte: peterrozsa

Interjút készítő iskola: Péter Rózsa Gimnázium és Szakközépiskola (fenntartó: Albastart Nonprofit Kft.)