Bodóczky István festőművész-tanár élete

hossz: 00:29:00

Tárgy: ’50-es évek, Kultúra

Interjú rövid leírása: 0:00 családi háttér, egy előkészítőn keresztül jut be a képzőművészetire 1:48 az ötvenes években fiatalként kevésbé érezte a rendszer árnyoldalait, mesél a környezete tapasztalatairól 6:13 az iskolai tanulmányokat átitatta a marxista ideológia, kivéve a rajzot, bár voltak területek, ahova beszüremkedett a szocialista ideológia 11:02 a tanításban az ideológia nem volt jelen, ugyanakkor más tárgyak esetén viszont sokkal erőteljesebben megjelent 13:02 a „kettős nevelés” természete, az iskolában nem volt szabad hangoztatni, hogy mi volt otthon, ő azonban probléma nélkül tudott templomba járni 16:02 már főiskolás volt, amikor lehetett utazni a nyugati világba, ami megnyitotta a kapcsolatokat a nyugati művészettel is, neki a nyugatiak küldtek könyveket 20:12 egy olaszországi utazásra gyűjtöttek pénzt, sikerül is kiutazniuk 23:57 a főiskolán a kortárs művészetet elhanyagolják, ezért a főiskolás évek után maguknak kellett kitalálniuk a kortárs művészetet

Említett időszakok, témák:
4. Az „ötvenes évek” időszaka (1949-1953)
4.6. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
4.9. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
4.11. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól (agitáció, tömegrendezvények, kulákkérdés)
4.13. Politika és egyház viszonyáról
5. Az 1953-tól 1956-ig terjedő időszak
5.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
5.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
5.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
5.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól és a vallási életről
6. Az 1956-os forradalom és szabadságharc időszaka (közvetlen előzmények, az október 23-tól november közepéig tartó időszak)
7. A „kádári” megtorlás és politikai konszolidáció időszaka (1956 végétől 1963-ig)
7.6. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
7.7. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
7.8. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
7.9. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
7.10. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról
7.11. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól, sporttevékenységről és a vallási életről
8. Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltozásig
8.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
8.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
8.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
8.9. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról (úttörőmozgalom, KISZ, Munkásőrség, egyházi szervezetek, ellenzéki csoportok, „alternatív” mozgalmak)
4.14. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól

Interjúalany: Bodóczky István, 1943, Szolnok

Interjúalany foglalkozása: Művészet, Oktatás

Felvétel időpontja: 2011. February 16.

Feltöltötte: Kisképző

Interjút készítő iskola: Képző-és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Gyakorlóiskolája