Interjú Gaál Tiborral

hossz: 00:37:00

Tárgy: ’50-es évek

Interjú rövid leírása: Az interjúalany beszél nagyszüleiről, arról, hogy apai nagyapja kivándorolt Amerikába, majd arról, hogyan forgatták ki nehezen szerzett pénzéből a helyi spekulánsok (0:17). Anyai nagyapja boltjáról és annak államosításáról (3:35) is beszél, majd rátér édesapja katonai szolgálatára a II. világháborúban (5:35). Szól édesapja ausztriai brit hadifogságáról (7:22), majd arról, hogy hazatérése után hogyan kezdett új életet Magyarországon (8:45). Arról is beszél, hogy édesapját alaptalanul elvitték az 1950-es években, majd hosszú procedúra során felmentették. Szól tanulóéveiről, az ideológiai nevelésről (13:11), majd a kommunista ünnepekről (15:32). Elmeséli, hogyan vezényelték ki az énekkart a pályaudvarra, hogy Hruscsovot köszöntsék (16:35). Szól az ideológiai nevelésről és az úttörőmozgalomról (18:04). Beszél középiskolai éveiről, a KISZ felépítéséről és Szekeres Imre KISZ-beli szerepéről (19:32). Egyetemi éveiről, a szórakozási lehetőségekről, a Debreceni Egyetemről, illetve a tudományos élet és az ellenzékiség közötti kapcsolatról is beszél (20:40). Szól arról, hogyan vett részt az Egyetemi Élet című lap szerkesztésében (24:38), és hogy hogyan vett részt 1979-ben szakmai gyakorlaton a Szovjetunióban (28:38). Összehasonlítja a Kádár-korszak Magyarországát és a Szovjetuniót (32:15). Végül a rendszerváltozás előtti társadalmi mozgásokról szól, valamint értékeli az azóta eltelt időket (34:10).

Említett időszakok, témák:
1. A két világháború közötti időszak (1918-1941)
1.1. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
2. A második világháború időszaka (1941-1945)
2.5. Katonai szolgálatról, hadifogságról
3. Az 1945-től 1948-ig tartó időszak
3.8. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
3.9. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
4. Az „ötvenes évek” időszaka (1949-1953)
4.3. A diktatúra kiépüléséről, hatásairól és következményeiről
4.6. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
7. A „kádári” megtorlás és politikai konszolidáció időszaka (1956 végétől 1963-ig)
7.7. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
7.9. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
8. Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltozásig
8.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
8.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
8.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
8.9. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról (úttörőmozgalom, KISZ, Munkásőrség, egyházi szervezetek, ellenzéki csoportok, „alternatív” mozgalmak)

Interjúalany: Gaál Tibor, 1952, Mérk

Interjúalany foglalkozása: iskolaigazgató (Oktatás)

Felvétel időpontja: 2011. March 30.

Felvétel helyszíne: Pécs

Feldolgozásban résztvevő személyek: Horváth Hanna Béres Andrásné Romváry Ferenc

Feltöltötte: Kodály

Interjút készítő iskola: Kodály Zoltán Gimnázium