Iskola és kultúra a szocialista Magyarországon

hossz: 00:30:00

Tárgy: Hétköznapi szocializmus, Mindennapi élet , Kultúra

Interjú rövid leírása: Az interjúalany részletesen mesél az 1956-os forradalom során átélt iskolai élményeiről, a szocialista Magyarországi oktatási és kulturális lehetőségeiről, a fiatalságának korában (60-as, 70-es évek) szórakozási szokásairól. Témák: 0:00 1956 októberében azonnal megszűnt a tanítás, kijárási tilalom volt, nehezen lehetett élelemhez jutni, a beérkező tankok robaja, és a fegyverropogás félelmetes volt 3:16 gimnáziumba felvételizik egy reálosztályba, de a történelemtanításban már nagyon erős volt az ideológia 7:07 a jó felvételije ellenére elutasították először, az „utcabizalmi” nem adott róla jó véleményt 8:57 1956 után az életszínvonal kezdett javulni, több dolgot tudtak vásárolni a fizetésből, az egyetem mellett akkoriban nem lehetett dolgozni, mert nem volt rá idő 11:04 az egyetemi évek után egy TSZ-ben helyezkedett el, majd később az egyetemen kutató lett, mesél az egyetemi pártéletről, de szerencsére neki nem kellett belépni, sok kollégája volt munkásőr 16:14 az ország gazdaságáról mesél, az új gazdasági mechanizmusról, vagy a rejtett munkanélküliségről 19:00 mesél a megélhetés mindennapi költségeiről 25:00 volt, hogy megtiltották azt, hogy egy fiúval járjon, később mesél a korabeli szórakozási lehetőségről

Említett időszakok, témák:
5. Az 1953-tól 1956-ig terjedő időszak
5.5. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
5.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
5.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
5.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól és a vallási életről
6. Az 1956-os forradalom és szabadságharc időszaka (közvetlen előzmények, az október 23-tól november közepéig tartó időszak)
6.7. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
6.8. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
6.9. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
6.10. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
6.11. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
6.14. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól és a vallási életről
7. A „kádári” megtorlás és politikai konszolidáció időszaka (1956 végétől 1963-ig)
7.4. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
7.5. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
7.6. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
7.7. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
7.8. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
7.11. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól, sporttevékenységről és a vallási életről
8. Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltozásig
8.5. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
8.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
8.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
8.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
8.9. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról (úttörőmozgalom, KISZ, Munkásőrség, egyházi szervezetek, ellenzéki csoportok, „alternatív” mozgalmak)
8.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól

Interjúalany: Dr. Walz Gézáné (Szemerédy Ágnes), 1943, Budapest

Interjúalany foglalkozása: nyugdíjas (Tudomány)

Felvétel időpontja: 2010. November 18.

Felvétel helyszíne: Budapest

Feldolgozásban résztvevő személyek: Diákok: Gyémánt Szilvia, Berei Dániel Tanár: Szabó Zoltán

Feltöltötte: Balassi

Interjút készítő iskola: Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium