Soproni hétköznapok egy nem hétköznapi családban

hossz: 00:31:00

Tárgy: Hétköznapi szocializmus, Mindennapi élet

Interjú rövid leírása: Az interjúalany beszél az Orsolyita kollégiumban töltött gyermekkoráról, szüleiről, játékairól és az oktatásról (0:22), valamint feleleveníti középiskolás korának egy hónapos nyugat-európai útját (07:02), különös tekintettel az ifjúsági szállásokra és a kalandos körülményekre (8:56). Összehasonlítja a rendszerváltás előtti és utáni iskolai oktatást, az úttörőmozgalmat és a KISZ-t (12:06). A Kádár-korszak életszínvonalát és élelmiszer-ellátását is említi (17:15). Elmeséli az 1956-os forradalommal kapcsolatos saját és családi emlékeit (19:00). Elmeséli, hogy miként disszidált Ausztriába nagybátyja, majd hogyan kellett kicsempészni a családját, s hogy végül együtt Ausztráliában telepedtek le (21:53). Ausztráliai unokatestvérének első és második magyarországi látogatását is feleleveníti (24:40). Végül a Kádár-korszak bezártságáról (27:40) és a soproni határsávhoz kapcsolódó emlékeiről beszél (28:10).

Említett időszakok, témák:
5. Az 1953-tól 1956-ig terjedő időszak
5.3. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
5.4. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
6. Az 1956-os forradalom és szabadságharc időszaka (közvetlen előzmények, az október 23-tól november közepéig tartó időszak)
6.4. A forradalom napjainak eseményeiről
6.8. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
7. A „kádári” megtorlás és politikai konszolidáció időszaka (1956 végétől 1963-ig)
7.3. A kivándorlásról („disszidálásról”)
7.4. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
7.7. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
7.11. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól, sporttevékenységről és a vallási életről
8. Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltozásig
8.3. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
8.4. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
8.5. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
8.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
8.9. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról (úttörőmozgalom, KISZ, Munkásőrség, egyházi szervezetek, ellenzéki csoportok, „alternatív” mozgalmak)

Interjúalany: Véghné Kozák Katalin, 1953, Sopron

Interjúalany foglalkozása: kémia és fizika szakos középiskolai tanár (Oktatás)

Felvétel időpontja: 2010. October 12.

Felvétel helyszíne: Sopron

Feldolgozásban résztvevő személyek: Kiss Petra, safranyik Alexandra

Feltöltötte: Eötvös.Gimnázium

Interjút készítő iskola: Eötvös József Evangélikus Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola