Széna téri emlékek 1956-ból

hossz: 00:41:00

Tárgy: ’50-es évek, 1956

Interjú rövid leírása: Az interjúalany beszél gyerekkoráról, iskolaéveiről, az iskolájában tanuló koreai diákokról (0:18). Rátér az ötvenes éveket jellemző szegénységre, összehasonlítva az I. és a II. világháború utáni inflációt (5:33). Beszél arról, milyen emlékeket őrzött családja a szovjet megszállásról (13:45). Szól arról, hogy Széna térhez közeli lakásukból hogyan látta az 56-os forradalmat. Beszél 1956. október 23-áról (16:08), majd 24-éről (17:45, 20:30). Beszél arról, hogyan segédkezett 25-én a barikádépítésben (23:30), majd arról, milyen szerepet játszott a harcokban a házuk udvara (29:07). Beszél Szabó bácsiról és Dudás Józsefről, majd arról, milyen nehéz volt a Kádár-korszakban hiteles információhoz jutni az eseményekről (33:23). Végül Pozsgay Imre beszédéről és a sorsszerűségről szól (39:00).

Említett időszakok, témák:
2. A második világháború időszaka (1941-1945)
2.1. Magyarország német és szovjet megszállásáról
2.6. Személyi és anyagi veszteségekről
3. Az 1945-től 1948-ig tartó időszak
3.6. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
4. Az „ötvenes évek” időszaka (1949-1953)
4.6. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
4.7. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
4.8. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
4.9. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
4.10. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
5. Az 1953-tól 1956-ig terjedő időszak
5.3. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
5.4. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
5.5. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
5.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
5.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
5.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól és a vallási életről
6. Az 1956-os forradalom és szabadságharc időszaka (közvetlen előzmények, az október 23-tól november közepéig tartó időszak)
6.1. A forradalmat megelőző társadalmi, politikai mozgásokról
6.2. A szűkebb és tágabb környezetet érintő válságról
6.3. A forradalom kitörésének helyi hatásairól, körülményeiről
6.4. A forradalom napjainak eseményeiről
6.5. A forradalom céljairól, eseményekben történt személyes részvételéről
6.6. A forradalom emberi és anyagi veszteségeiről
6.7. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
6.8. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
6.9. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
6.10. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
6.11. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
6.12. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
6.13. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról
6.14. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól és a vallási életről
9. A rendszerváltozás és az azóta eltelt időszak
9.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásiról
4.14. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól

Interjúalany: Kiss-Dobos László, 1943, Budapest

Interjúalany foglalkozása: A Magyar Állami Operaház nyugdíjas zenei főügyelője (Művészet)

Felvétel időpontja: 2011. March 23.

Felvétel helyszíne: Budapest

Feldolgozásban résztvevő személyek: Diákok: Berei Dániel, Littai FanniTanár: Molnár Zsolt

Feltöltötte: Balassi

Interjút készítő iskola: Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium