Szépen szól

hossz: 00:39:00

Tárgy: Mindennapi élet , Kultúra

Interjú rövid leírása: Az interjúalany 1953-ban született Tiszaföldváron, általános- és középiskoláját itt végezte. A szegény családban ő volt az egyetlen gyerek. Beszél gyermekkoráról, iskolás élményeiről. Az egykori osztálytársakkal máig tartja a kapcsolatot. (07:22) Egy általános iskolás színielőadás után a Petőfi Rádió tehetségkutatói szerették volna felvinni Budapestre gyerekszínésznek, de szülei nem engedték. Később is gondolkodott a színészi pályán, de nem adta be a jelentkezést a főiskolára. (11:06) Végül a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolára jutott be. Gyógypedagógus és logopédus diplomát szerzett. Művészi beszéddel, beszédtechnikával kezdett foglalkozni, később ebből is diplomázott. (13:18) A tanulásban akadályozottakért (enyhén értelmi fogyatékos) nagyon sokat tett. Munkájáról csak pozitív visszajelzéseket kapott. (15:06) Logopédusként elsősorban óvodásokkal foglalkozott, de elkezdett művészeti beszédet is oktatni. Pszichológiát is tanult, de abból nem diplomázott. Megemlíti tanár példaképeit. Tanulmányait meghatározta József Attila és Illyés Gyula verseinek szeretete. Illyéssel személyes kapcsolata is volt. (22:16) Az 1956-os események idején elsős általános iskolás volt. A forradalomról annyi emléke van, hogy hazaküldték az iskolából, szülei felhalmozták az élelmiszert és a nagyszülőkhöz mentek, hogy együtt legyen a család. Látta a tüntetéseket az utcán, de nem értette miről van szó. (27:54) Beszél József Attila művészetéhez való kötődéséről. (30:32) A logopédusi és a gyógypedagógusi hivatását is nagyon szereti, élvezi, hogy tud hatni az emberekre, látja a tanítványok fejlődését, örül a pozitív visszajelzéseknek. (34:22) Beszél az enyhén fogyatékos gyerekek oktatásának nehézségeiről. Hosszú ideig tart az oktatás és nagyon fárasztó, de megéri a munka. Kiemeli egy autista tanítványát. (36:06) A mai világ nagy hibájának tartja, hogy az emberek nem segítenek a rászorulókon, hanem kicsúfolják, ellökik maguktól őket. (38:10) Beszél családjáról, gyermekeiről. (39:18)

Említett időszakok, témák:
8. Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltozásig
8.3. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
8.4. Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
8.5. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
8.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
8.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
8.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásairól
8.10. A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól
9. A rendszerváltozás és az azóta eltelt időszak
9.3. Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
9.5. Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
9.6. Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
9.7. Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
9.8. Az országos és helyi politikának az egyénre és a szűkebb környezetre gyakorolt hatásiról
9.9. A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról

Interjúalany: Venczelné Polgár Anna, 1953, Tiszaföldvár

Interjúalany foglalkozása: pedagógus (Oktatás)

Felvétel időpontja: 2010. November 2.

Felvétel helyszíne: Szolnok

Feltöltötte: széchenyi-szolnok

Interjút készítő iskola: Széchenyi István Gimnázium és Általános Iskola