Csendőrség

Találatok: 2
Feltöltés dátuma
A-Z
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:48:00
Kulcsszavak: deportálás, egyház, gettó, katonaság, oktatás, Wehrmacht , Csendőrség, leventemozgalom, II. világháború,
Az interjúalany mesél férje csendőri szolgálatáról, ennek sajátosságairól, illetve arról, hogy milyen nehézségekkel kellett emiatt szembenézniük a II. világháborút követő időszakban. 0:2--család, testvérei, testvére katonai szolgálata és hősi halála, milyen oktatásban részesült; 5:10--milyen volt a csendőrség, kik lehettek csendőrök, milyen volt a csendőri szolgálat, hogyan szórakozhat, mit jelent a lakosság számára a csendőrség; 19:15--az ország német megszállása, mi történt a szécsényi zsidókkal, mit csináltak a zsidók a visszatérésük után; 27:35--hogyan érinti a családját a csendőrség feloszlatása, milyen hatással volt ez a munkakeresésére, milyen munkákat kapott végül; 39:0--milyen nehézségei voltak a lányának a továbbtanulás során, hogyan tudott végül mégis továbbtanulni; 42:12--hogyan ellenőrizték a férjét az 1945-ös változások után, milyen nehézségekkel kellett szembenéznie
Interjúalany: Gerath Ferencné
Felvétel időpontja: 2011. május 25.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:41:00
Kulcsszavak: ÁVO/ÁVH, TSZ, beszolgáltatás, békepapok, deportálás, oktatás, Wehrmacht , Nagy Imre, 1956, rendszerváltoztatás, Rákosi-korszak, Csendőrség, Nemzetőrség, hadifogság, iskolák államosítása, légitámadás, Ortutay Gyula, MEFESZ, II. világháború, partizán, Valksbund,
Az interjúalany mesél apja csendőri munkájáról, a II. világháborúról, arról, hogyan befolyásolta családja és személyes sorsát a apja korábbi munkája a Rákosi-rendszerben. Beszél az 1956-os debreceni eseményekben való személyes részévételéről, illetve a szocialista mezőgazdaságban szerzett tapasztalatairól. 0:15--apja, csendőri foglalkozása, bevonulása 1941-ben, Bácska megszállásakor; három náció együttélése Zomborban 4:35--zsidók deportálása 6:08--hogyan menekültek a partizánok elől, hogyan élik meg a háború végét 10:45--édesapja orosz hadifogsága, megmenekülése, bújkálása 11:50--továbbtanulása a debreceni piaristáknál, majd az iskola államosítása, hogyan hat ki ez a tanulmányaira 14:35--továbbtanulását hogyan befolyásolja apja csendőri múltja 0:16--a Rákosi-rendszer működése, hatása a mezőgazdaságra, hogyan érinti a rendszer az apját 19:15--személyes emlékei az ÁVÓ működéséről, tevékenységéről 22:17--hogyan került egyetemre 23:32--1956-ot hogyan éli megy egyetemistaként Debrecenben 29:30--történések november 4-én és utána 33:50--első munkája az egyetem után, a téeszesítés, tapasztalatai a mezőgazdaság átalakításáról 40:00--hogyan lesz végül tanító
Interjúalany: Varga Gyula
Felvétel időpontja: 2011. január 29.