Interjú
Gyűjteményhez ad
Ha én nem látom a világot, itten csak beleragadok a sárba...
2112 megtekintés
0:20), majd az
iskoláról, a sáros utakról, amin eljutottak oda, az osztatlan
osztálykoról, a fegyelemről és az iskola tisztításáról (2:04).
Szól a háború utáni évek nélkülözéseiről, a malom működéséről és a
kenyérsütésről (7:22). Szól édesapja személyiségéről, arról, hogy
soha nem evett addig, míg meg nem bizonyosodott arról, hogy a
gyermekei ettek (12:25). Szól gyermekkori csínyeikről (14:35),
majd arról, hogyan próbált mindig vigyázni a testvéreire (16:55).
Megemlíti testvérei katonai szolgálatát (19:05), majd beszél
további oktatásáról, a kommunista propagandáról és a hittan
tanulásának lehetőségeiről (20:50). Beszél arról, hogy akkoriban a
pályaválasztás azt jelentette, hogy az osztályfőnök eldöntötte,
hová mehet. Kertésznek kellett mennie, ami soha nem tetszett neki
(23:35).
Végül egy újsághirdetés nyomán elment varrónőnek
tanulni, amit azóta is űz és kedvel (32:10). Szól továbbá az 1956
-os forradalom leveréséről, és arról, hogy otthoni szentképeik
hátán a kommunista "szentek" portréi voltak, arra az esetre, ha
bejönnének a szovjet katonák (33:00). Végül arról szól, hogyan
szervezték be édesapját ávósnak a hadseregben. Mindig próbált kibújni ez alól, ezért családi problémákra hivatkozott, hátha ezt megbízhatatlanságnak értékelik az ÁVO-nál. Végül leszerelték, de rövid ávós "karrierje" nagyon meggyötörte (35:50).
Az interjaúalany beszél családjáról, származásáról (- A második világháború időszaka (1941-1945)
- Katonai szolgálatról, hadifogságról
- Az 1945-től 1948-ig tartó időszak
- A hatalomért folytatott politikai harcról és annak következményeiről
- Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
- Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
- Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
- Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
- A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól, a vallási életről
- Az „ötvenes évek” időszaka (1949-1953)
- Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
- Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
- Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
- Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
- Az 1953-tól 1956-ig terjedő időszak
- A diktatúra módszereiben, az elnyomó apparátus tevékenységében tapasztalt változásokról
- Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
- Az 1956-os forradalom és szabadságharc időszaka (közvetlen előzmények, az október 23-tól november közepéig tartó időszak)
- Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
- A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól és a vallási életről
- A „kádári” megtorlás és politikai konszolidáció időszaka (1956 végétől 1963-ig)
- Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
- Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
- Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
- A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól, sporttevékenységről és a vallási életről
- Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltoztatásig
- Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
- Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
- A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól