Iskolák államosítása

Találatok: 4
Feltöltés dátuma
A-Z
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:28:00
Kulcsszavak: beszolgáltatás, egyház, oktatás, iskolák államosítása, óvóhely, II. világháború,
Az interjúalany beszél a II. világháborúval kapcsolatos emlékeiről, a háborút követő újjáépítésről, és arról, hogy ez utóbbi milyen hatással volt a családja életére. Bemutatja Szécsény különböző iskoláinak történetét, és mesél az egyházi iskolák államosításáról, illetve a szécsényi ferencesek elhurcolásáról. 0:3--születés, család, gyermekkor, szülők, az 1945 utáni változások hatása a család kertészetének életére; 4:16--emlékei a II. világháborúról, az orosz támadásról; 7:3--milyen meghatározó élmények és hatások érték a gyermekkorában, a vallás szerepe a neveltetésében, hol tanult tovább, hogyan érintette az iskolák államosítása; 15:21--a szécsényi irgalmasrendi apácák leányiskolájának működése, államosítása; 17:58--a szécsényi polgári fiú- és leányiskola milyen hatással volt az itt élők életére; 21:3--a szécsényi gazdaképző iskola; 23:20--a szécsényi ferencesek elhurcolása; 25:50--a gazdaképző iskola szerepe; 26:45--az interjúalany tanári ars poeticája
Interjúalany: Szenográdi Ferenc
Felvétel időpontja: 2011. április 05.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:30:00
Kulcsszavak: egyház, oktatás, rendszerváltoztatás, iskolák államosítása, légitámadás, II. világháború,
Az interjúalany beszél Dr. Németh Alajos papi pályájáról, II. világháború alatt végzett tevékenységéről, majd arról, hogy miért internálták az iskolák államosítását követően. Mesél rokona emlékiratairól is, melyek egy részét a rendszerváltoztatást követően adták csak ki. 00:30--Németh Alajos születése, származása, családja, iskolái, elhivatása 3:00--Németh Alajos papi pályájának kezdetei 4:39--emlékei a II. világháborúról, milyen tevékenységet fejt ki papként a háborúban 9:23--internálása az iskolák államosítása ellen való tiltakozás kapcsán 13:12--hogyan élte meg Németh Alajos a soproni bombázásokat 16:10--mi történt vele az internáló tábor után 18:10--hogyan és mikor írja a könyveit, miről szólnak, hogyan adják ki őket 23:6--mi történt az internáló táborban 25:41--mit írt a kőhidai fegyintézetről
Interjúalany: Varga Mária
Felvétel időpontja: 2011. március 17.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:32:00
Kulcsszavak: börtön, cserkészet, egyház, rendszerváltoztatás, iskolák államosítása, Trianon,
Az interjúalany elmeséli, hogy hogyan élte meg a II. világháborút követően kiépülő új rendszerben az iskolák államosítását, illetve a szerzetesrendek feloszlatását. Elmondja, hogy milyen megpróbáltatásokkal és nehézségekkel kellett szembenéznie szerzetesi hivatása miatt, és hogy hogyan sikerült végül mégis munkát találnia. Szól a ciszterci rend történetével kapcsolatos külföldi kutatásairól, illetve a cselészmozgalomban való részvételéről is. 0:13--születése, születésének körülményei, hogyan költöztek át Magyarországra családjával a tianoni békeszerződés után; 2:15--egyetemi évei, hogyan érintette a közeledő front a személyes életét, első tanári állása; 3:43--hogyan érinti az iskolák államosítása és a cserkészet feloszlatása, hogyan próbálták folytatni a cserkészmozgalmat ezt követően is; 6:9--hogyan érinti a szerzetesrendek feloszlatása, hogyan zajlott a szerzetesrendek feloszlatása; 10:0--milyen munkát talált a szerzetesrendek feloszlatása után, hogyan alakult ezt követően a sorsa, milyen retorziók érik a hatalom részéről; 14:0--hogyan kapott végül Budapesten az Országos Széchenyi Könyvtárban munkát; 15:58--hogyan tudott külföldre utazni, és milyen kutatásokat folytatott; 21:52--a cserkészet fontossága, részvétele a cserkészet újjáélesztésében; 27.12--milyen volt a szerzetesrendek feloszlatása után következő fogsága; 30:33--milyen emlékei vannak a szerzetesrendek újraindításáról
Interjúalany: dr. Hervay Ferenc Levente
Felvétel időpontja: 2010. november 17.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:42:00
Kulcsszavak: ÁVO/ÁVH, KISZ, TSZ, beszolgáltatás, kulák, oktatás, úttörőmozgalom, Vörös Hadsereg – Szovjet Hadsereg , Wehrmacht , Münnich Ferenc, Nagy Imre, Rákosi Mátyás, 1956, MDF, pufajkások, Rákosi-korszak, hadifogság, Kádár-korszak, II. világháború, szovjet megszállás, I. világháború,
Az interjúalany, aki Detken született, és jelenleg is a település polgármestere, mesél saját maga és a környezete élményeiről, illetve a falu életéről a II. világháborútól egészen a rendszerváltozásig. 0:15--születés, család, szülők; 2:13--nagyapja I. világháborúval kapcsolatos és apja II. világháborúval kapcsolatos emlékei; 4:7--hogyan éltek az I. világháború után, nagyszülei mukája; 5:34--hogyan bántalmazta az állambiztonság az egyik nagyapját; 6:3--emlékei a II. világháborúról, a külföldi csapatok bevonulásáról, a háború alatti mindennapi életről, a katonák viselkedéséről, felszerelésükről; 17:5--iskolái, milyen munkákat kellett végeznie az iskola mellett; 21:18--emlékei az úttörőmozgalomról; 22:7--a helyi téesz működése; 23:14--emékei a Rákosi-korszakkal kapcsolatban; 25:30--milyen változások következtek be Nagy Imre alatt; 26:6--az 1956-os események előzményei, a helyi forradalmi események; 29:43--emlékei a megtorlásokról, a Kádár-korszakról; 32:14--munkája a Kádár-korszakban, milyen atrocitások érték a hatalom részéről; 35:38--milyen atrocitások érték az apját a karhatalom részéről; 36:17--az első fogyasztási javaik, a villamosítás; 37:49--KISZ-tagsága; 38.52--emlékei az 1970-es, illeteve az 1980-as évekből, a külföldi utazás lehetőségei; 38:40--hogyan került a falu élére, hogyan zajlott a rendszerváltoztatás, polgármesteri tevékenysége
Interjúalany: Pelle Sándor
Felvétel időpontja: 2010. november 02.