Interjú
Gyűjteményhez ad
Kutáccsal az orosz tankok ellen
2228 megtekintés
0:18--hogyan kezdődtek az 1956-os események Pásztón, hogyan értesült a budapesti eseményekről;
5:15--hogyan zajlott a rendőrség ostroma;
11:36--hogyan kezdődött Pásztón a forradalmi hangulat;
13:12--mi történt a pártbizottság épületében, hogyan verték le a vöröscsillagot;
18:50--hogyan menekültek el a helyi párttitkárok;
20:13--mi történt a helyi szovjet emlékműnél;
23:45--hogy zajlott a tanítás a forradalom napjai alatt;
27:35--milyenek voltak a forradalmat követő retorziók, megtorlások;
29:4--hogyan történt a forradalom leverése, hogyan vonultak át a városon a szovjet tankok;
38:8--a későbbi időszakban mennyire lehetett beszélni az 1956-ban történtekről;
41:18--milyen módon kutatnak a mai napig az akkori események után
Az interjúalany rövid bevezetés után rátér az interjú fő témájára: az 1956-os forradalom pásztói eseményeire, amelyeket 11 éves gyerekként követett végig. Először a rendőrség épületének ostromáról mesél, majd a pártház elfoglalását idézi fel. Ezután a szovjet emlékmű ledöntésének emlékei következnek. Kitér a közigazgatás és a rendfenntartás helyi megszervezésére, és az ebben részt vevőket később ért retorziókra, majd a márc. 4.-e után Pásztón is átvonuló szovjet tankokkal való különös találkozásának történetét meséli el.
- Magyarország német és szovjet megszállásáról
- Az 1956-os forradalom és szabadságharc időszaka (közvetlen előzmények, az október 23-tól november közepéig tartó időszak)
- A forradalom kitörésének helyi hatásairól, körülményeiről
- A forradalom napjainak eseményeiről
- A forradalom céljairól, eseményekben történt személyes részvételéről
- A forradalom emberi és anyagi veszteségeiről
- Családról, családban bekövetkezett fontosabb (személyi, anyagi jellegű és hatású) változásokról
- Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
- Életviszonyokkal, életmóddal és ezek változásával összefüggő kérdésekről
- Művelődéssel, oktatással, képzéssel, tanulással kapcsolatos kérdésekről
- Munkáról, munkahelyről, a munka jellegéről, az egyéni boldogulás és a munka kapcsolatáról
- A társadalmi és politikai életben való részvételről, aktivitásról, ennek módjáról
- A „kádári” megtorlás és politikai konszolidáció időszaka (1956 végétől 1963-ig)
- A forradalmat követő megtorlási hullámról az interjúalany környezetében, letartóztatottakról, perekről
- A kommunista diktatúra erőszakszervezeteinek tevékenységéről (karhatalom – pufajkások, Munkásőrség)
- Lakóhelyről, szűkebb és tágabb környezetnek az egyén életére gyakorolt hatásairól és annak változásairól
- Kádár-korszak a hatvanas évek elejétől a rendszerváltoztatásig
- A korszak mindennapjairól, hétköznapjairól