katonaság

Találatok: 17
Feltöltés dátuma
A-Z
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:45:00
Kulcsszavak: katonaság, Néphadsereg, oktatás, Vörös Hadsereg – Szovjet Hadsereg , Wehrmacht , 1956, rendszerváltoztatás, SZDSZ, szamizdat, '50-es évek, Demszky Gábor, II. világháború, Orbán Viktor,
Az interjúalany bemutatja családját, családja 1950-es évekről őrzött emlékeit. Ezt követően beszél iskoláiról, a katonaságról és tanárrá válásának folyamatáról. Végül szól a rendszerváltoztatással kapcsolatos élményeiről is, és elmondja, hogy hogyan értékeli magát a rendszerváltoztatást. 0:27--születés, születésének körülményei, családja; 2:12--szülei emlékei a második világháborúról, hogyan viselkedtek a német, illetve az orosz katonák; 5:25--benyomásai az 1956-os eseményekről, hogyan zajlottak az események a falujukban; 7:57--iskolái, tanulmányai; 9:35--hogyan élték meg a szülei az 1950-es éveket; 11:24--hogyan szerzett később ismereteket az 1956-os forradalomról; 14:22--milyenek voltak az egyetemi évei; 20:5--katonaélményei; 25:54--mi történt a leszerelése után, házassága, első munkái; 32:41--élményei a rendszerváltoztatással kapcsolatban, a szamizdat irodalom, mi a véleménye a rendszerváltoztatásról
Interjúalany: Kovács Miklós
Felvétel időpontja: 2011. június 08.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:46:57
Kulcsszavak: ÁVO/ÁVH, Gulág - Málenkij robot , Vörös Hadsereg – Szovjet Hadsereg , svábok, Németország, II. világháború, Erdély, szovjet megszállás, át- és kitelepítések,
Az interjúalany beszél II. világháborús katonaemlékeiről, illetve a Don-kanyar közelében teljesített frontszolgálatáról. Elmondja, hogy hogyan vonultak át az oroszok a tanyájukon, és hogyan úszta meg, hogy ne telepítsék ki őt is a vidék többi svábjával együtt. Végül elmeséli, hogy hogyan szállította el az ÁVÓ kényszervallatásra, és milyen módon sikerült megmenekülnie ez elől. 0:16--gyermekkora, származása, miért nem telpítik ki ; 1:20--hogyan telepítették ki a II. világháború után a rokonságát, hogyan sikerült neki és családjának megúsznia a kitelepítést, hogyan kezdenek új életet, miután mindenükből kifogatták őket; 3:35--katonaévei a II. világháború alatt, frontszolgálata a Don-kanyar közelében; 10:20--hogyan alakítottak belőlük új alakulatot, hogyan szenved sérülést egy ütközetben, hogyan jutott haza; 18:36--hogyan élték meg a tanyájukon az oroszok átvonulását, hogyan lett az apja az oroszok tolmácsa; 24:25--hogy szállítják el a falu svábjait málenkij robotra, a svábok kitelepítése; 20:10--mit ettek a fronton, milyen volt a katonaság, hogyan lett zászlóírnok; 35:40--milyen volt a visszavonulás a frontról; 37:38--hogyan vitte el az ÁVÓ és hogyan úszta meg a kínvallatásokat
Interjúalany: Balatoni Pál
Felvétel időpontja: 2011. június 03.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:28:00
Kulcsszavak: katonaság, oktatás, rendszerváltoztatás, Kultúra, Kádár-korszak, cigányság,
Az interjúalany beszél muzsikus nagyapjával kapcsolatban őrzött emlékeiről, tanulmányairól és katonaéveiről. Beszél a muzsikus cigánycsaládok szerepéről Szécsényben. Elmondja a cigányság problémáival kapcsolatos véleményét is. 0:6--születése, családja, iskolái; 2:35--katonaévei, különböző munkái, nagyapja zenészi tevékenysége; 6:34--a zenészcsaládok szerepe és tevékenysége Szécsényben és környékén; 13:33--cigány szokások, véleménye, tapasztalatai a többségi és a kisebbségi társadalom együttéléséről; 16:46--katonaévei; 17:43--vélemények a Kádár-rendszerről, a korszak negatív és pozitív vonásai; 22:51--rendszerváltoztatás hogyan érinti a szécsényi cigány lakosságot, a cigányság problémái
Interjúalany: Horváth Imre
Felvétel időpontja: 2011. május 26.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:37:00
Kulcsszavak: deportálás, gettó, katonaság, Vörös Hadsereg – Szovjet Hadsereg , Rákosi Mátyás, leventemozgalom, hadifogság, II. világháború,
Az interjúalany huszárként szolgált Horthy seregében és huszárként került ki az orosz frontra is a második világháború során. Ott rövid időn belül fogságba esett, és több mint három évet töltött hadifogságban, ahol munkatáborokban is dolgoztatták. Végül 1947-ben került haza. 0:28--gyermekkor, családja,milyen volt leventének lenni; 2:26--hogyan lesz katona; 3:34--hogyan gyűjtötték össze a gettóba a zsidókat; 6:37--mi történt, miután kikerültek a frontra, hogyan találkoztak a szovjet partizánokkal; 12:36--hogyan került fogságba; 17:51--hogy jutottak el a fogolytáborba, milyen volt a fogság; 25:25--hogyan jelent meg náluk Rákosi, hogyan vallatják ki őket a fogolytáborban és hogyan próbálják beszervezni őket a németek ellen a hadseregben; 29:0--munka a fogolytáborban; 29:32--hogyan került haza a fogolytáborból; 32:25--mi fogadta itthon a hazatérése után
Interjúalany: Kunkli Sándor
Felvétel időpontja: 2011. május 22.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:25:00
Kulcsszavak: katonaság, kulák, oktatás, 1956,
Az interjúalany mesél arról, hogy hogyan hatott a II. világháború, illetve kulák származása a tanulmányaira, továbbtanulására. Beszél katonaéveiről, melyek vége az 1956-os forradalom idejére esett. Elmondja, hogy végül hogyan tudott továbbtanulni, és hogyan lett tanár, majd tanácselnök. 0:21--születése, hogyan hatott a II. világháború az iskolás tanulmányaira; 4:16--miért nem vették fel kulák származása miatt az egyetemre; 5:27--hogyan hatottak az 1956-os események a katonaságból való leszerelésére, mi a véleménye 1956-ról; 11:52--hogyan tudott végül tovább tanulni; 11:52--hogyan tudott végül továbbtanulni és hogyan lesz belőle képesített tanuló; 18:10--hogyan lesz testnevelőtanár; 20:34--tanácselnöki tevékenysége
Interjúalany: Pócsik József
Felvétel időpontja: 2011. május 18.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:39:00
Kulcsszavak: KISZ, katonaság, kisdobos, Néphadsereg, oktatás, sport, úttörőmozgalom, rendszerváltoztatás, Kultúra, párttagság, pályaválasztás,
Az interjúalany beszél fiatalkoráról, arról, hogy milyen oktatásban részesült, hogyan tanult tovább és hogyan sikerült elhelyezkednie. Mesél a katonaéveiről, és a rendszerváltoztatás időszakáról is. 0:10--gyermekkor, szülei, hogyan találkozik a családjában két különböző identitás, milyen oktatásban részesült; 5:53--hogyan költöztek vidékre az 1970-es években, milyen hatással volt ez rá; 9:0--milyen szórakozási, sportolási lehetőségek voltak fiatalkorában vidéken; 13:45--továbbtanulása az autóforgalmi szakközépiskolában; 18:33--emlékei a kisdobos és az úttörőmozgalomról, miért nem lépett be a KISZ-be; 21:35--hogyan viszonyult a társadalom ahhoz, hogy tovább tanult; 23:28--mi történt a szakközépiskolás évek után, hogyan tudott a saját lábára állni és elhelyezkedni Budapesten; 28:15--katonaévei; 33:21--hogyan hatott a karrierjére az, hogy nem lépett be a pártba, és miért nem lett párttag, milyen problémája volt az akkori rendszerrel; 37:9--emlékei a rendszerváltoztatásról
Interjúalany: Jakab József
Felvétel időpontja: 2011. április 12.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:54:00
Barna Sándor 1940-től sorkatonai szolgálatát teljesítette, így vett részt 1941-ben a Bácska visszafoglalásában.1942-ben a szovjet frontra került. Részletesen elmeséli hogyan érkezett meg a Don folyóhoz, Uriv térségébe. Szól az itteni csatákról, illetve a szovjetek áttöréséről, mely közben meg is sebesült. 0:11--milyen volt a levente mozgalom; 1:15--mikor és hova vonult be katonának, hogyan került a tiszti iskolába; 3:30--részvétele Bácska visszacsatolásában; 5:23--hogyan jutott ki a fontra, milyenek voltak a körülmények a szovjet hadszíntéren; 8:22--a komolyabb harci cselekmények kezdete; 16:42--miért került ki az első vonalba, milyen emlékei vannak az oroszok támadásáról, hogyan lőtték el mellőle a bajtársait; 26:46--hogyan töltötte fel magyar katonaság bűnözőkkel a sorait, hogyan vezényelték át a Don egy másik frontszakaszára és hogyan érte el itt a front; 36:0--hogyan kezdett el menekülni a frontról és hogyan találja meg a százada maradékát; 40:0--hogyan zajlott a további visszavonulás és hogyan ütköztek meg az oroszokkal; 50:55--hogyan került kórházba és onnan haza
Interjúalany: Barna Sándor
Felvétel időpontja: 2011. március 14.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 01:14:00
Kulcsszavak: katonaság, Néphadsereg, oktatás, Vörös Hadsereg – Szovjet Hadsereg , 1956, II. világháború, át- és kitelepítések,
Az interjúalany mesél árvaságáról, a II. világháborúval és a svábok kitelepítésével kapcsolatos emlékeiről és katonaéveiről. Elmondja, hogy milyen nehézségek árán sikerült továbbtanulnia és gépészmérnöki diplomát szereznie. Szól az Erzsébetvárosi Hadigondozottak Egyesületének tagjaként és elnökeként végzett tevékenységéről is. 0:27--születés, család, ki nevelte fel árvaságában, milyen volt az árva sors; 5:56--emlékei a II. világháborúról, milyen balesetek érték a gyermekeket a háború után hátramaradt lőszerek miatt, milyen nélkülözéseket kellett szenvedniük, milyen volt a háború utáni újrakezdés; 9:40--milyenek voltak az életkörülmények falun (fűtés, tisztálkodás); 11:25--milyen volt a II. világháború és a háború utáni világ; 18:22--milyen volt az oktatás a háború alatt, és hol tanult tovább a háború után, majd hol talált munkát ezt követően, hogyan lesz a svábok kitelepítése miatt teljesen árva; 21:38--mi történt a kitelepített sváb rokonaival; 28:59--katonai szolgálata; 32:57--emlékei az 1956-os eseményekről; 37:38--mit csinált a leszerelés után, hogyan tanult tovább az egyetemen a munka mellett; 38:25--az Erzsébetvárosi Hadigondozottak Egyesületének tagjaként és elnökeként kifejtett tevékenysége
Interjúalany: Müller István
Felvétel időpontja: 2011. március 06.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:31:00
Kulcsszavak: TSZ, beszolgáltatás, hadifogság, II. világháború,
Az interjúalany mesél arról, hogy hogyan élte meg ő és környezete a II. világháborút. Beszél férje katonaélményeiről és hadifogságáról. Szól a háború utáni újjáépítésről, illetve a mezőgazdaság átalakításáról és a téeszesítérsől is. 0:11--születés, család; 0:58--II. világháborúról őrzött emlékei, az oroszok bevonulása; 3:38--férje katonáskodása és hadifogsága; 6:55--a férje hazatérése és a háború utáni újrakezdés; 8:0-- a téeszesítés a Kádár-rendszer; 9:15--milyen volt az oroszok megítélése a faluban, hogyan viselkedtek az oroszok a helyiekkel, hogyan próbálták meg túlvészelni a szegénységet; 15:0--hogyan zajlott a téeszesítés; 21:26--mit mesélt a férje a fogságról és a katonaságról, a doni ütközetről, milyenek voltak a háború utáni mindennapok; 29:0--milyen volt az élet 1945-49 között
Interjúalany: Sali Imréné
Felvétel időpontja: 2011. március 04.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:37:00
Kulcsszavak: kényszermunka, KISZ, oktatás, 1956,
Az interjúalany beszél arról, hogy hogyan került kapcsolatba a karatéval, milyen és hogy hogyan tudott ennek kapcsán külföldre utazni. Mesél ismerőseiről, akik disszidáltak, megjárták Recsket, illetve 1956-ban katonaként szolgáltak Mosonmagyaróváron. Szól saját katonasággal és KISZ-szel kapcsolatos élményeiről is. 0:26--születés, iskolák, hogyan kerül kapcsolatba a karatéval 4:20--külföldi utazásai a karate révén 6:00--milyen ellenőrzéseknek esetek alá a Sopronba járó egyetemisták 11:14--milyen nagyobb külföldi versenyeken tudott részt venni 13:30--egy ismerősének Recskről és a disszidálásról őrzött emlékei 17:00--egy másik ismerősének emlékei a mosonmagyaróvári sortűzről és Dudás Istvánról 21:15--milyen lehetőségei lettek volna a disszidálásra, milyen különbséget látott az akkori külföldi és helyi viszonyok között 24:30--a katonasággal és a KISZ-szel kapcsolatos emlékei
Interjúalany: Polyák József
Felvétel időpontja: 2011. március 03.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:33:00
Kulcsszavak: katonaság, Vörös Hadsereg – Szovjet Hadsereg , Maléter Pál, Szovjetúnió, Don-kanyar, hadifogság, II. világháború, Horthy Miklós,
Az interjúalany mesél a Don-kanyarban katonaként átélt tapasztalatairól, ezt követő hadifogságáról, és a Kádár-korszakban befutott katonai pályafutásáról. 0:10--bevonulása a katonaságba, szolgálata a második magyar hadseregben; 1:30--gyermekkora a Horthy-korszakban; 3:39--milyen küzdelmekben vett részt a Szovjetunióban, hogyan zajlottak az itteni harcok, milyen ellátásbeli problémáik voltak; 10:16--hogyan zajlott a visszavonulás a Don-kanyarból; 12:50--hogyan esik hadifogságba, milyen volt a hadifogság, milyenek voltak a körülmények a fogolytáborban; 19:15--hogyan került a fogolytáborból egy antifasiszta iskolába, hogyan találkozott Maléter Pállal; 21:00--hogyan került Debrecenbe az ideiglenes kormány megalakulásakor, hogyan lesz Maléter Pál katonája, majd pedig kormányőr; 21:50--hogyan kerül a Néphadsereg tiszti iskolájába, milyen volt a katonai szolgálata a Hadkiegészítő Paracsnokságon; 28:40--egyéb emlékei a Don-kanyarban lezajlott eseményekről
Interjúalany: Kaszás János
Felvétel időpontja: 2011. február 16.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:45:00
Kulcsszavak: katonaság, oktatás, rendszerváltoztatás, pályaválasztás,
Az interjúalany beszél a katonai pályájáról, itt befutott karrierjéről. Elmeséli, hogyan lett az aszódi laktanya parancsnoka, majd a település polgármestere. 0:38--születés, család, iskolás évek 3:40--hogyan került a katonai pályára 5:38--az 1968-as cseszlovákiai eseményekkel kapcsolatos emlékei, tiszti munkája Pécsen 8:24--hogyan került Aszódra, mit dolgozott itt katonaként 10:57--hogyan került Tatára, milyen katonai feladatokat látott el itt, hogyan került a Katonai Akadémiára 13:18--a Katonai Akadámián töltött évek, a tanulmányok jellege, hogyan került vissza Aszódra és hogyan vesz részt a helyi laktanya vezetésében 25:05--az aszódi laktanya története, milyen volt a viszonyuk az Aszódon szolgáló szovjet katonákkal 28:27--a rendszerváltoztatás környéki események és laktanyaparancsnoki kinevezése, tevékenysége laktanyaparancsnokként, a laktanyai élet változásai 35:00--hogyan került ki a bukaresti Katonai Kollégiumba tanulni 1998-ban, majd ezt követően Afganisztánba dolgozni 41:11--nyugdíjazása, az aszódi laktanya bezárása 44:00--hogyan kerül az aszódi ökormányzat élére
Interjúalany: Sztán István
Felvétel időpontja: 2011. január 14.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:27:00
Kulcsszavak: börtön, katonaság, oktatás, sport, rendszerváltoztatás, légitámadás, óvóhely, pályaválasztás, II. világháború,
Az interjúalany mesél a II. világháborúval kapcsolatos emlékeiről, pályaválasztási nehézségeiről, és arról, hogy hogyan sikerült elhelyezkednie a katonaságnál. Elmondja, hogy milyen pályát futott be a katonaságban tesetnevelőtanárként. 0:1--születés, család, szülei foglalkozása; 2:17--emlékei a II. világháborúról, a Szombathelyt ért légitámadásokról; 4:33--mit csinált érettségi után, milyen hátrány érte apja börtönbüntetése miatt, hogyan sikerült a katonaságnál mégis elhelyezkednie; 7:56--kiskatona évei, szolgálata tüzértisztként Jánoshalmán, a határ közelében; 11:40--hogyan kerül be a testnevelési főiskolára, hogyan lesz testnevelő a tiszti iskolában, emlékei egy hadgyakorlatról; 17:2--tevékenysége tornatanárként; 25:0--a rendszerváltoztatás hatása a pályafutására
Interjúalany: Ferenczi Attila
Felvétel időpontja: 2010. november 30.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:32:00
Kulcsszavak: katonaság, internálás, Vörös Hadsereg – Szovjet Hadsereg , kárpótlás, '50-es évek, Hortobágy, hadifogság, légitámadás, II. világháború,
Az interjúalany mesél II. világháborús katonaemlékeiről, a hortobágyi munkatáborról, az itteni körülményekről, illetve az itt végzett munkáról, végül pedig a hazatérést követő további sorsáról. 0:29--hogyan, milyen körülmények között hurcolták el 1950-ben a Hortobágyra, a Borzas-tanyára; 7:25--milyen körülmények fogadták őket a tanyán a megérkezésük után, milyen munkákat kezdtek végezni itt; 15:16--hogyan szállították ki őket a munkahelyükre, milyen épületekben laktak; 17:33--kiket vittek el a táborba; 18:21--katonai szolgálata a II. világháború alatt; 25:58--mikor és hogyan szabadult a Hortobágyról; 27:0--mi történt vele a szabadulás után, hogyan talált munkát; 31:15--milyen kárpótlást kapott az elhurcolásért
Interjúalany: Schleining Károly
Felvétel időpontja: 2010. november 29.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:45:00
Kulcsszavak: ÁVO/ÁVH, katonaság, úttörőmozgalom, Vörös Hadsereg – Szovjet Hadsereg , Biszku Béla, Farkas Mihály, Mindszenty József, Nagy Imre, Rákosi Mátyás, karhatalom, 1956, rendszerváltoztatás, '50-es évek, Trianon, visszacsatolás, iparosítás, rehabilitáció, megtorlás, Kádár-korszak, II. világháború, szovjet megszállás, át- és kitelepítések,
Az interjúalany beszél délvidéki gyerekkoráról, Trianon következményeiről, Délvidék visszacsatolásáról (0:38), a családja Jugoszláviából való kitelepítéséről, és általában a kitelepítésekről (4:33), az '50-es évekről, és annak eredményeiről (8:27), az úttörővasút építésében játszott szerepéről, és a Rákosival való találkozásáról (10:52), katonaként átélt élményeiről, Mindszenty bíboros kiszabadítójáról (17:33), letartóztatásáról, Dinnyés Lajos közbenjárásáról az érdekében, és szabadulásáról (25:54), a forradalom utáni helyzetről a hadseregben, a karhatalmistákról (30:43), 1956 utáni elhelyezkedéséről segédmunkásként (33:07), egyetemi végzettségéről (35:59), végül a rendszerváltoztatásról, az Aszódi Művelődési Ház vezetőjeként vállalt szerepéről, a Történelmi Igazságtétel Bizottságról, a rehabilitációjáról, és a hazaárulásról (37:10).
Interjúalany: Dinnyés László
Felvétel időpontja: 2010. november 05.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:44:00
Kulcsszavak: KISZ, katonaság, kisdobos, oktatás, úttörőmozgalom, besúgó, pályaválasztás, Kádár-korszak, 80-as évek, 60-as évek, '70-es évek,
Az interjúalany beszél a Kádár-korszakban eltöltött fiatalságáról, életkörülményeikről, iskolás és főiskolai éveiről, valamint a katonaságnál eltölött idejéről. 0:44--születés, születésének körülményei, milyen volt a lakóhelye, a közlekedés, a mindennapi élet, milyen háztatási gépeik voltak; 13:28--középiskolás évei Miskolcon, kollégista évei, pályaválasztása; 18:45--Kisdobos, Úttörő, KISZ, felvonulások, szórakozási lehetőségek; 27:28--miért nem jutott be a főiskolára és kezd dolgozni, hogyan próbálja meg újra a felvételit; 30:17--katonaság, katonaévei, kiképzése; 33:30--a főiskolás évek, első külföldi útja Prágába, KISZ-titkársága, besúgók az egyetemen; 41:48--hogyan tudott elhelyezkedni tanárként
Interjúalany: Kiss Lajos
Felvétel időpontja: 2010. november 03.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:37:36
Kulcsszavak: TSZ, beszolgáltatás, katonaság, Rákosi-korszak, leventemozgalom, hadifogság, Horthy Miklós,
Az interjúalany mesél fiatalkoráról, iskoláiról és a leventemozgalomról. Ezt követően beszél II. világháborús katonai szolgálatáról és elmeséli, hogy hogyan esett szovjet hadifogságba. Bemutatja hadifogságának mindennapjait, ottani életkörülményeiket, az általuk végzett munkát. Elmondja, hogy milyen körülmények között jutott haza, mi fogadta itthon és hogyan hatott rá és családjára a mezőgazdaság átalakítása. 0:22--fiatalkora, iskolák; 1:8--katonaság, katonai szolgálata, hogyan került hadifogságba, milyen volt a hadifogság; 5:30--hogyan jutottak haza; 7:0--hogyan élte meg a katonáskodást és a fogságot, milyen volt az út hazafelé; 9:24--a hazaérkezés, beilleszkedés a fogság után; 10:22--milyen volt a háború utáni élet Magyarországon; 11:39--a TSZ-ek megalapítása; 12:35--milyen volt egy nap a hadifogságban, milyen munkát végeztek, mit ettek; 16:45--milyen volt a szálláshelyük, kapcsolatuk a helyi lakosokkal; 20:25--családja, milyen szórakozási lehetőségek voltak akkoriban; 22:33--a levente mozgalom; 23:34--ismerősei a fogságban; 24:34--a Rákosi-korszak, beszolgáltatás; 27:10--lakhelye, hogyan tudtak megélni a beszolgáltatások idején, milyen módon próbálták meg kicselezni a beszolgáltatásokat; 29:49--milyen szállásuk volt a fogságban, hogyan pótolják ki saját főztjeikkel az étrendjüket, milyen ruhát kaptak; 31:50--milyen fegyvereik voltak a honvédségnél, milyen csatákba vettek részt; 36:6--milyen mukát végzett hazatérése után
Interjúalany: Kovács Ferenc
Felvétel időpontja: 2010. november 03.