Rákosi-korszak

Találatok: 8
Feltöltés dátuma
A-Z
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:45:00
Kulcsszavak: egyház, Gulág - Málenkij robot , oktatás, Wehrmacht , Nyers Rezső, Rákosi-korszak, Kádár-korszak, Evangélikus Egyház, II. világháború, Hazafias Népfront,
Az interjúalany mesél a II. világháborúval kapcsolatos élményeiről, az orosz megszállásról, az egyház Rákos-korszak, illetve Kádár-korszak alatti helyzetéről. Beszél arról, hogy a rendszerváltoztatás után hogyan jutott ki Brazíliába önkéntes lelkészként, illetve elmondja, hogy véleménye szerint hogyan hatott az evangélikus egyházra a rendszerváltoztatás. 0:10--diplomázása, a soproni teológia, diploma utáni elhelyzkedése; 4:10--útkeresése az egyházon belül; 9:6--II. világháború, az orosz bevonulás, a katonák viselkedése; 15:55--az egyház helyzete a Rákosi-korszakban; 20:15--találkozása Nyers Rezsővel, és ennek hatása az interjúalany Káldival kapcsolatos viszonyára; 27:7--hogyan változott meg az egyház és személyes helyzete a Kádár-korszak végére, milyen volt az egyház közösségi élete; 36.31--a rendszerváltoztatás mit jelent az egyház életében, hogyan jutott ki önkéntes lelkészként Brazíliába; 39:40--mit tapsztalt, amikor visszatért Brazíliából Magyarországra, hogyan helyezkedik el egy börtönbe lelkészként; 42:52--milyennek gondolja az egyház mai helyzetét
Interjúalany: Görög Tibor
Felvétel időpontja: 2011. március 09.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:19:00
Kulcsszavak: Szabad Európa Rádió, Rákosi-korszak, leventemozgalom, Kádár-korszak, II. világháború,
1923-ban született Kósdon. A szülei földművesként dolgoztak, az édesapja önálló földbirtokkal is rendelkezett(00:28).Kosdon járt ált. iskolába, majd Vácra került középiskolába. Tanulmányai elvégzése után a mezőgazdasági munkába tért vissza(1:29). A második világháború alatt leventeként vett részt, bár a harcokban nem vett részt. A leventeségről és személyes háborús élményeiről mesél az interjúalany(1:53).A szovjet katonákról megállapítja, hogy az idősebbek tisztességesebbek voltak, a fiatalabbak kevésbé(3:42).1956-ba Kosdon tartózkodott, a helyiek és váci tüntetők felégették a marxista könyveket, erőszakos cselekményekben az interjúalany nem vett részt(4:39). A Rákosi rendszer gazdaság- és társadalompolitikai intézkedéseiről beszél(5:23). Az 1956 utáni megtorlásokról elmeséli, hogy Kosdon is volt pár személy, akit felelősségre vontak forradalmi szerepe miatt. Valamint arról is beszél, hogy miről és miként értesültek az 1956-os pesti eseményekről(7:00). Volt olyan ismerőse, akit ugyan nem telepítettek ki, de mégis eltanácsoltak a faluból. Továbbá sváb ismerősei sorsáról is mesél(9:12).A csaldának 59 hold földje volt, ezt 2 részletben vették el tőlük, csak 1 holdat hagytak meg háztájinak(11:59). 40 éves koráig a mezőgazdaságban dolgozott, akár egy cseléd - erről mesél(13:12). A mezőgazdasági munka után a Váci Izzó-nál dolgozott(14:27).A Kádár rendszerről megállapítja, hogy enyhébb volt mint a Rákosi rendszer, de így is nagyon kiszolgáltatottak voltak(14:58). A kommunista régmúltból meséli el személyes élményeit(16:37).A rendszerváltoztatáskor visszakapott földjét nem személyesen műveli, jelenleg bérbe adja(17:45).A fiataloknak azt üzeni, hogy imádkozzanak és dolgozzanak(18:48).
Interjúalany: FÁBIÁN JÁNOS
Felvétel időpontja: 2011. március 05.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:26:00
Kulcsszavak: beszolgáltatás, deportálás, kulák, oktatás, B-lista, 1956, fekete vágás, Rákosi-korszak, '50-es évek, óvóhely, Kádár-korszak, II. világháború, szovjet megszállás, holokauszt,
Az interjúalany beszél tanulmányairól, a tanyasi iskolákban tanuló gyerekekről (0:54), második világháborús élményeiről (4:10), egy szovjet őrnagy elszállásolásáról (8:09), a háborúban elesett kiskunmajsai magyar katonákról (9:25), majd visszatér a háborúval kapcsolatos emlékei felidézésére (10:25). Beszámol a beszolgáltatásokról (12:56), a B-listázásról, amely az édesapját is érintette (14:18), a feketevágásokról, a kulákok elleni propagandáról (16:27), a helybeli zsidók deportálásáról (18:57), az ’50-es évekkel kapcsolatos emlékeiről (22:21), arról, hol tartózkodott az 1956-os események idején (23:29), és arról, hogy a Kádár-korszakból elsősorban a rengeteg gyűlésre, valamint Kádár utolsó beszédére emlékszik (24:29).
Interjúalany: Vékony Lajosné
Felvétel időpontja: 2011. január 19.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:46:00
Kulcsszavak: ÁVO/ÁVH, TSZ, kulák, bunker, fekete vágás, front, Rákosi-korszak, földosztás, óvóhely, II. világháború, szovjet megszállás,
Az interjúalany beszél gyerekkoráról, családjáról, költözésükről, iskolai tanulmányairól (0:21), apja háromhetes katonai szolgálatáról (5:57), második világháborús emlékeiről, a katonák viselkedéséről (7:21), a háború utáni újrakezdésről (15:39), későbbi férjéről, akiről azt hitték, meghalt a háborúban, de visszatért (17:13), a földosztásról és a Rákosi-korszakbeli nehézségekről (21:41). Kitér arra, hogy az apja a második világháború idején facipőben járt, és a gyerekek télen a cipőhiány miatt nem mentek iskolba (24:14). Beszámol arról, hogy a bátyját jó tanulmányi eredményei miatt a Szovjetunióba vitték továbbtanulni (26:33), és hogy miként sikerült elkerülni a családnak a deportálást (27:25). Mesél arról, hogy a várakozásokkal ellentétben nem vitték el férje családját az ávósok, pedig kulákok voltak, valamint arról, hogy mennyire vasósult meg a faluban a közteherviselés (29:11). Elmondja, hogyan költözött be egy tanácstitkár a házukba (36:10), megemlíti a földjük kollektivizálásának körülményeit és az elviselhetetlen beszolgáltatási kötelezettséget (37:22). Feleleveníti, hogyan lett az apjából akarata ellenére TSZ-elnök (39:25), végül arról beszél, hogyan segített az agráregyetemen tanuló bátyja a falunak az aratásban, apja kilépéséről a TSZ-ből, és ismételt költözésükről (40:38).
Interjúalany: Köteles Józsefné
Felvétel időpontja: 2010. november 27.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:36:00
Kulcsszavak: ÁVO/ÁVH, TSZ, kulák, oktatás, jegyrendszer, 1956, Rákosi-korszak, forint, zabrálás, II. világháború, NÉKOSZ, kolhozosítás, szovjet megszállás, Igazoló Bizottság,
Az interjúalany beszél második világháborús emlékeiről, ezzel kapcsolatban említést tesz a bombázásokról, vidékre költözésükről, a szovjet megszállásról, és a katonák viselkedéséről, és további háborús élményeiről (0:07), majd nyugat felé történő menekülésükről mesél, a további bombázásokról, az elképesztő közállapotokról, és arról, hogyan érték el Budapestet, majd hogyan került nagyszüleihez Nógrádba (7:04). Említést tesz a háború után felállított igazoló bizottságokról, apja szociáldemokrata párttagságáról, majd kizárásáról, és munkahelyéről történő kirúgásáról (13:47), beszámol arról, milyen szegénységben élt a nagyszüleinél (15:47), népi kollégiumi élményeiről, a Rákosi-rendszerről, és az akkor ismét bevezetett jegyrendszerről (18:01), a május 1-i ünnepségekről, a kollégiummal szemben fekvő, sérült gyerekeket kisegítő egyházi intézmény felszámolásáról (23:01), egyetemi éveiről (25:16), a katonaként eltöltött időről, ami egybeesett a nagy, országos téeszesítéssel, ami miatt sokan lettek öngyilkosok (27:07), elmond egy történetet, mely közvetlenül Sztálin halála után esett meg (29:19), végül az 1956-os szegedi forradalmi eseményekről, és az abban játszott szerepéről beszél (30:10).
Interjúalany: Dr. Fazakas Sándor
Felvétel időpontja: 2010. november 22.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 01:13:00
Kulcsszavak: TSZ, katonaság, kulák, Rákosi Mátyás, '60-as évek, Rákosi-korszak, '50-es évek, leventemozgalom, hadifogság, Kádár-korszak, infláció, II. világháború, Horthy Miklós,
Az interjúalany beszél családjáról, Kunágotáról (0:45), Horthy Miklós nyári vadászatairól Kunágotán (4:41), majd mesél fiatalkoráról, az iskoláról, a mezőgazdasági munkákról, a nagy szegénységről (10:57), a leventemozgalomról (10:57), majd ismét kitér iskolai élményeire, a szegénységre (14:42). Ezután rátér második világháborús élményeire, a németországi, majd franciaországi hadifogsága történetére (16:20). Beszél a hazatérése utáni állapotokról, a szovjet mintájú szocializmus idegenségéről, Rákosiról, és a kulákokról (25:37), a "békés, nyugodt" Kádár-rendszerről, a cigányok helyzetéről a '60-as években (29:15), az 1960-as téeszesítésről, a mezőgazdasági termények iránti keresletről, azok felvevőpiacáról, valamint röviden említést tesz a rendszerváltoztatásról (31:31).
Interjúalany: Halász János
Felvétel időpontja: 2010. november 12.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:35:02
Kulcsszavak: TSZ, kulák, nyilasok, oktatás, Wehrmacht , Rákosi-korszak, '50-es évek, leventemozgalom, óvóhely, zsidóság, II. világháború,
Az interjúalany mesél arról, hogy milyenek voltak szegényparaszti családjának életkörülményei a Horthy-korszak idején, milyen munkákat kellett végezniük a napszámban. Beszél arról, hogy hogyan érintette a környéket a II. világháború és a német, illetve az orosz megszállás. Szól a Rákosi-korszak mindennapjairól és egyéb munkáiról is. 0:20--család, születés, életkörülmények, iskolái; 3:41--első munkája állása napszámosként az iskola alatt, milyenek voltak a levente foglalkozások; 6:58--a II. világháború, az oroszok bevonulása, hogyan szállítják az oroszok lőszereit, hogyan viselkedtek a németek és a nyilasok a faluban; 14:44--milyen mukákat végzett az aratáson napszámosként, milyenek voltak a munkakörülmények a mezőn, mit kaptak fizettségül; 19:40--hogyan sütötték magunknak a kenyeret, mik voltak azok a termékek, amelyeket boltban kellett venni; 23:02--hogyan segítenek a falun keresztülterelt zsidókat, milyen volt a hozzájuk beszállásolt német katona, milyenek voltak a faluba bevonuló orosz katonák; 28:18--milyen volt az élete a II. világháború után, milyen munkát kapott, mi történt a falu kulákjaival, milyen volt a téeszesítés; 30:0--a Rákosi-rendszer alatt milyenek voltak a hétköznapjaik, hogyan lesz párttag, mivel járt a párttagság; 33:42--házzassága, hogyan sikerült titokban lebonyolítani az egyházi esküvőt
Interjúalany: Tóth György
Felvétel időpontja: 2010. július 14.
Gyűjteményhez ad

Hossz: 00:31:00
Kulcsszavak: oktatás,
Az interjúalany beszélt II. világháború előtti iskolás éveiről, a Il. világháborúval kapcsolatos élményeiről, az államosítások hatásairól, munkájáról. Mesélt az egyházak államosításáról és az 1956-os forradalommal kapcsolatos személyes élményeiről. 1:15--család, szülők, élet a két világháború között 5:50--iskolás évei, katolikus ifjúsági mozgalmak (pl. Szív Gárda) 9:12--holokauszt 10:13--II. világháború, légitámadások, megszállás, polgári személyek elhurcolása 12:36--háború utáni élet, újrakezdés 19:34--az államosítások hatása a személyes életére, munka a Rákosi-korszakban 26:49--az egyházak államosítása 27:47--személyes élményei az 1956-os forradalommal kapcsolatban
Interjúalany: Somogyi Aladárné
Felvétel időpontja: 2010. július 02.